Zomerworkshops: Het Dagboek als Feministisch Genre

Alles dat je niet op je werk kunt zeggen, niet in de krant kunt printen en zelfs niet aan je vrienden kunt vertellen, kun je kwijt in je dagboek. De feminist Adrienne Rich noemt het dagboek daarom “een diepgaand vrouwelijk en feministisch genre” omdat het dagboek, net als het feminisme, connecties maakt tussen aspecten van het leven die eerder verborgen waren. 

AFGELOPEN

Deze workshops zijn een initiatief van Emma van Meyeren in co-productie met Read My World en worden mogelijk gemaakt door de steun van Woorden van West.

In deze workshopreeks zullen verschillende schrijvers die zich bezighouden met feminisme, anti-racisme en queer activisme het dagboek als uitgangspunt nemen om een kijkje te geven in hun schrijfpraktijk. Aan de hand van opdrachten gebaseerd op het werk van de docenten werken we individueel aan het schrijven van onze eigen dagboekteksten. 

De workshops zijn open voor zowel beginnend als ervaren schrijvers. Het is mogelijk om aan één editie, meerdere edities of de hele reeks mee te doen. Wanneer je je opgeeft voor de hele reeks ontvang je ook feedback op je werk van Emma van Meyeren. 

 

  • 11 juli
    Het dagboek als zine

    Door: Emma van Meyeren
    14.00-16.00 uur
    OBA Mercatorplein

    In zines worden verschillende genres gebruikt om een politiek standpunt te delen zoals manifesten, woordenlijsten en spellen. In deze workshop zullen we kijken naar een aantal zines van activisten uit Amsterdam en experimenteren met het toepassen van deze stijlen in persoonlijke dagboeken. Bijvoorbeeld: een manifest voor een slaaproutine, een woordenlijst voor je liefdesleven of een spel over je baas.

    Emma van Meyeren is een schrijver en DJ. Haar werk werd gepubliceerd door onder andere VICE en De Groene Amsterdammer. In 2020 bracht zij een collectie essays over rouw uit bij Uitgeverij Chaos onder de titel Ook ik ben stukgewaaid.

    Aanmelden >
  • 25 juli
    Het dagboek als tijdmachine

    Door: Fabienne Rachmadiev
    14.00-16.00 uur
    OBA Mercatorplein

    Door in een dagboek te schrijven kun je vorm geven aan de toekomst en aan het verleden. Wat zou je willen dat er in het verleden anders was gegaan, of hoe beschrijf je je wensen voor de toekomst zodat je die toekomst voor je ziet? In de hedendaagse samenleving waar productiviteit centraal staat, is het soms moeilijk om de persoonlijke ervaring van tijd te beschrijven. Door trauma, verdriet, vreugde en nervositeit kan de tijd bijvoorbeeld saai, repetitief, te snel of te langzaam lijken. In deze workshop gebruiken we technieken uit het dagboek om te experimenteren met verschillende tijds- ervaringen en deze terug te winnen uit de greep van de kapitalistische machine.  

    Fabienne Rachmadiev doet onderzoek naar kunst uit Centraal – Azië en de voormalige Sovjet-Unie aan de Universiteit van Amsterdam. Ze schrijft essays, fictie en een roman die zal verschijnen bij Das Mag. Ze is redacteur bij literair tijdschrift De Internet Gids.

    Aanmelden >
  • 8 augustus
    Het narratief en jezelf

    Door: Ghizlan El Hachimi
    14.00-16.00 uur
    OBA Mercatorplein

    Schrijvers gebruiken vaak autobiografische elementen in hun literaire werk, maar de schrijver van het dagboek kan dit ook omdraaien en technieken uit de literatuur gebruiken om het dagboek te schrijven. In deze workshop kijken we naar de conventies van flash fiction om te ontdekken welke literaire technieken gebruikt kunnen worden om jezelf en je eigen positie in de wereld beter te begrijpen. We zullen gebruik maken van persoonlijke (conflict)-situaties en deze in nieuw licht plaatsen via de korte en bondige stijl van flash fiction.

    Over Ghizlan: Ghizlan El Hachimi is een onderzoeksstudent Intellectual History aan de Universiteit van Amsterdam. Ze heeft een achtergrond in Engelse literatuur en een interesse in vroegmoderne Nederlands-Ottomaanse betrekkingen.

    Aanmelden >
  • 22 augustus
    Ook mijn holocaust

    Door: Maurits de Bruijn
    14.00-16.00 uur
    OBA Mercatorplein

    In 2020 publiceerde Maurits de Bruijn Ook mijn holocaust: een reisverslag van 6 dagen en 35 jaar. In dit boek keert de Bruijn terug naar de dagboeken die hij schreef toen hij 12 was en met zijn vader voor het eerst Israël bezocht. De Bruijn beschrijft een leven waarin het Jodendom op de oppervlakte afwezig was maar in de diepte altijd aanwezig. In deze workshop nodigen we je uit om dagboek materiaal uit je jeugd mee te nemen en deze te verwerken in nieuwe teksten.

    Maurits de Bruijn is de schrijver van de boeken Broer (2012), De achterkant van de zon (2016) en Ook mijn holocaust (2020). Hij is redacteur van kunsttijdschrift Mister Motley.

    Aanmelden >
  • 5 september
    Het intieme leven van de eerste golf feministen

    Door: Maite Karssenberg
    14.00-16.00 uur
    OBA Mercatorplein

    Wie kent Geertruida Kapteyn-Muysken? Een schrijver en eerste-golf-feministe die zoals zoveel vrouwen in de geschiedenis vergeten is geraakt omdat er weinig bronnen over hen beschikbaar zijn – publiceren was in de 19e-eeuwse mannenwereld nu eenmaal moeilijk voor een vrouw. Deze vrouwen gebruikten dagboeken voor zowel hun emotionele als hun intellectuele ontwikkeling. Aan de hand van Kapteyn-Muyskens dagboeken schrijft Maite Karssenberg nu een biografie over deze internationale en radicale feministische pionier. In deze workshop ontdekken we hoe het dagboek haar hielp in haar zelfontwikkeling en kijken we, 100 jaar later, terug op de idealen van haar feminisme. We lezen fragmenten uit handgeschreven dagboeken en treden zelf – pen in de hand – in haar voetspoor.

    Maite Karssenberg is schrijver en historicus. Ze werkt bij boekhandel Athenaeum en publiceerde in 2018 het boek Snijpunt Isfahan. Op dit moment werkt zij aan een biografie over Kapteyn-Muysken.

    Aanmelden >
  • 19 september
    Drakendochter

    Door: Clarice Gargard
    14.00-16.00 uur
    OBA Mercatorplein

    In 2019 publiceerde Clarice Gargard de roman Drakendochter: Op zoek naar mijn vader, rechterhand van Liberiaanse dictator Charles Taylor. De roman is een zoektocht naar het mysterie van haar eigen familiegeschiedenis, waarvoor zij diep moest graven in haar herinneringen en die van haar familie: “Niet alleen voor een buitenwereld die mij door een bepaalde lens ziet, maar vooral voor mijzelf en anderen zoals ik, omdat ook wij soms door die ene lens zijn gaan kijken.’” In deze workshop zal Clarice geïnterviewd worden door Emma over het verwerken van een complexe familiegeschiedenis in een persoonlijke tekst, en maken we schrijfopdrachten op basis van haar werk.

    Clarice Gargard is schrijver, presentator en documentairemaker. Haar documentaire De waarheid over mijn vader won een gouden kalf. Zij is oprichter van feministisch platform Lilith en schrijft columns voor NRC.

    Aanmelden >
  • 23 september
    Videodagboeken en alter-ego’s

    Door: Emma van Meyeren
    19.00-21.00 uur
    OBA Mercatorplein

    Van Paris Hilton tot Monica Geuze: het vastleggen van je dagelijks leven op foto en film heeft een door vrouwen gedomineerde geschiedenis. Maar hoe authentiek zijn deze beelden? En zijn ze eigenlijk wel bedoeld om een waarachtig beeld van een persoon te schetsen? In deze workshop plaatsen we populaire videodagboeken naast het werk van kunstenaar Lynn Hershman Leeson om te ontdekken wat de rol van authenticiteit is in het maken van je eigen zelfbeeld. 

    Emma van Meyeren is een schrijver en DJ. Haar werk werd gepubliceerd door onder andere VICE en De Groene Amsterdammer. In 2020 bracht zij een collectie essays over rouw uit bij Uitgeverij Chaos onder de titel Ook ik ben stukgewaaid.

    Aanmelden >
  • 30 september
    Sometimes a banana with coffee is nice

    Door: Fiep van Bodegom
    19.00-21.00 uur
    OBA Mercatorplein

    De vertegenwoordiging van vrouwen in de literaire cirkels van het Japan van de 11e eeuw is ongeëvenaard in de literaire wereldgeschiedenis. Met het dagboek als hun voornaamste product ontdekken we dat er sprake is van een eeuwenoude meesterlijkheid over de vorm die het vormeloze dagelijkse leven kan bevatten. Aan de hand van verschillende voorbeelden zullen we schrijven over het alledaagse, de momenten waarop schijnbaar niets gebeurt, maar die achteraf vol van geschiedenis blijken te zijn geweest. 

    Fiep van Bodegom is redacteur bij De Gids en Extra Extra Magazine. Ze is docent bij de afdeling Creative Writing aan Artez en beeld & taal aan de Rietveld Academie en schrijft regelmatig over literatuur—essays, proza en vertalingen.

    Fiep van Bodegom is redacteur bij De Gids en Extra Extra Magazine. Ze is docent bij de afdeling Creative Writing aan Artez en beeld & taal aan de Rietveld Academie en schrijft regelmatig over literatuur—essays, proza en vertalingen.

    Aanmelden >
  • 7 oktober
    Het dagboek als tijdmachine

    Door: Fabienne Rachmadiev
    19.00-21.00 uur
    OBA Mercatorplein

    Door in een dagboek te schrijven kun je vorm geven aan de toekomst en aan het verleden. Wat zou je willen dat er in het verleden anders was gegaan, of hoe beschrijf je je wensen voor de toekomst zodat je die toekomst voor je ziet? In de hedendaagse samenleving waar productiviteit centraal staat, is het soms moeilijk om de persoonlijke ervaring van tijd te beschrijven. Door trauma, verdriet, vreugde en nervositeit kan de tijd bijvoorbeeld saai, repetitief, te snel of te langzaam lijken. In deze workshop gebruiken we technieken uit het dagboek om te experimenteren met verschillende tijds- ervaringen en deze terug te winnen uit de greep van de kapitalistische machine.  

    Fabienne Rachmadiev doet onderzoek naar kunst uit Centraal – Azië en de voormalige Sovjet-Unie aan de Universiteit van Amsterdam. Ze schrijft essays, fictie en een roman die zal verschijnen bij Das Mag. Ze is redacteur bij literair tijdschrift De Internet Gids.

    Aanmelden >